TottoTottino

Parkoon パークーン

¥2,000

「すごろく×拡大再生産」の遊園地経営。初心者からゲーマーまで / Roll-and-move × engine-building

ゲーム概要

  • みんなで一緒に盛り上がれるシンプルシステム / Simple rules. Shared hype
  • 程よい運と戦略のバランス / Luck meets strategy—right in the sweet spot.
  • パーティーゲームも楽しいけど、もうちょっとボドゲを楽しみたい人にもオススメ / Love party games? Step up to something a little meatier.
プレイ人数 2〜4人 プレイ時間20〜30分
対象年齢8歳〜 価格2,000円
発売時期2025秋 予約
ゲームデザインYoshihiro Yanagida イラスト・DTPカクザトウ

ゲーム詳細

English explanation below.

ゲーム概要

プレイヤーのみなさんは遊園地の経営者です。
サイコロの運要素がありながらも、どこにどの施設を建設するか、いつレベルアップするかといった戦略性も必要で、初心者でもすぐに楽しめて、経験者も深く考えられる絶妙なバランスに仕上げました。

「回して、建てて、稼げ!」のキャッチコピー通り、サイコロを振って、施設を建設して、お金と得点を稼ぐ、シンプルで分かりやすいゲームです。

家族でも友達同士でも、ワイワイ楽しめるゲームになっているので、ぜひ遊んでみてください!

Parkoonのここが楽しい!

1. みんなで一緒に盛り上がれるシンプルシステム

  • 手番プレイヤーのサイコロで全員が動くから、待ち時間(ダウンタイム)がなく、「えー!そこ止まりたくない!」「やった!いいマスに止まれた!」と自然に声が出る
  • ルールは「サイコロ振って、移動して、建設&レベルアップする」だけ
  • 初心者はとりあえず好きな施設を建てて楽しめて、慣れてきたら配置戦略を考える楽しさ

2. 程よい運と戦略のバランス

  • サイコロの運が悪くても、施設配置でカバーできる
  • 逆に戦略が甘くても、運で逆転のチャンスがある
  • 26枚の施設カードのうち常にオープンされているのは5枚だけ

3. こんな人におすすめ

  • 友だちや家族とワイワイ遊びたい(8歳から遊べる)
  • 30分でサクッと遊べるゲームを探している
  • ボドゲ初心者だがパーティーゲームだけでは物足りない

ゲーム概要

  • プレイ人数:2〜4人
  • プレイ時間:25分
  • 対象年齢:8歳〜

ストーリー

ようこそ、Parkoon(パークーン)の世界へ!

あなたは新米の遊園地経営者として、まだ何もない小さな園内を、最高のテーマパークに育て上げる使命を負っています。
観覧車、ジェットコースター、メリーゴーランド... さまざまなアトラクションを建設し、来園者を楽しませましょう。

でも注意してください!
ライバルたちも同じように素晴らしい遊園地を作ろうとしています。
誰が最初に15点を獲得し、最高の遊園地経営者になれるでしょうか?

サイコロの運と、施設配置の戦略を駆使して、君だけの遊園地を作り上げよう!

目的

このゲームでは、自分の遊園地ボードを周回しながら、施設カードを購入・配置して収益を上げていきます。 通過効果でコツコツ稼ぎ、停止効果で大きく稼ぎ、最初に15点を獲得したプレイヤーが勝利します。

内容物

写真はサンプル、素人による撮影…

  • 個人ボード:4枚(両面仕様)
  • 施設カード:26枚
  • プレイヤーコマ:4人分
  • お金トークン:
    • 1金:12枚
    • 3金:8枚
    • 5金:4枚
  • 商品トークン:
    • ぬいぐるみ小:2個
    • ぬいぐるみ大:2個
  • 得点ボードとサマリ:1枚
  • 6面ダイス:2個
  • 得点マーカー:4個
  • 説明書

セットアップ準備の手順

カードメインでも結局ボードゲームみたいになっちゃう

  1. 得点ボードの配置
    • テーブル中央に得点ボードを置く
    • 各プレイヤーの得点マーカーを0の位置に置く
  2. 初期資金の配布(後手番ほど多くもらえます)
    • 1番手:4金
    • 2番手:5金
    • 3番手:6金(3人以上の場合)
    • 4番手:7金(4人プレイの場合)
  3. 個人ボードの選択
    • 各プレイヤーは個人ボードの表裏どちらを使うか選択

  4. マーケットの準備
    • 施設カード26枚をシャッフル
    • 山札から5枚を表向きで公開(これがマーケットになります)
  5. コマの配置
    • 全プレイヤーのコマを左下 「Entrance」に配置
  6. スタートプレイヤーの決定
    • 最近遊園地に行った人、またはじゃんけんなどで決定

 

個人ボードは両面:通過収入が多めでコツコツ稼ぐ?停止収入が多めでガツンと稼ぐ?

 

ゲームの流れ

ゲームは以下の手順を繰り返します。

得点シートの下部にサマリーもあるよ。わかりやすいね!手番の流れ

①ダイスロール

  • 手番プレイヤーが6面ダイス2個を振る
  • 小さい方の出目を採用(ゾロ目の場合はその数字)
    例:3と5が出たら→3マス移動

②全員移動

  • 全プレイヤーが同じ歩数だけ時計回りに移動
  • 通過したマスの「通過効果」と停止したマスの「停止効果」を獲得
    ⚠️ 重要:通過効果は停止した時も発動します!

コマが進めばお金が稼げます。

③建設

  • 手番プレイヤーのみ、マーケットから施設カードを1枚購入&建築可能
    停止位置〜後方2マスまで(計3マス)の空き地に配置可能
    ⚠️ 重要:建設後は新しい施設の効果のみが有効になり、元の個人カードの効果はなくなります。「Entrance(通過時1得点)」への建築はお勧めしません。
  • 購入があった場合、山札から補充(常に5枚維持)

施設は最大8つ。建設可能なのは停止したマス〜後方2マスのどこかに1つ(手番時のみ)。

④レベルアップ

  • 手番プレイヤーのみ、停止位置〜後方2マスまで(計3マス)の施設1つを1段階レベルアップ可能
    ⚠️ 重要:建築直後の施設はレベルアップ不可
  • コストは一律5金(どのレベルアップも同じ)
  • カードを回転させてレベルを表示

レベルアップ時は施設カードを回転させて効果アップ!

⑤手番の移動

  • 時計回りで次のプレイヤーへサイコロを渡す

 

リプレイ性を高める施設カードたち

施設カードの見方とあわせて、その効果の一部を紹介します。
マーケットにある5枚から選ばなくてはいけないので、そのタイミングでの最適な施設を選びましょう。

 

永続効果カード(レベルアップ不可)

一度配置すると、ゲーム終了まで特殊な効果を発揮し続けます。
追加効果があるお得な施設もあります。

誰のサイコロでも効果が発動する他力本願な施設も…

 

基本カード(レベルアップ可)

お金をたくさん持っていてもゲームには勝てません。
うまくレベルアップして、得点を獲得していきましょう。

停止時のみは強力ですが、通過/停止時はコンスタントに収入あり

 

その他の癖あり施設

止まったらグッズを購入しよう。次に止まったら、得点化できるよ。
複数建てると強力だけど、お金を稼ぐのも忘れずに!

グッズは大小で4つしかないので売り切れも?

ティーカップ、コーヒーカップ、ミルクカップと集めるごとに追加ボーナスがある。独り占めにはさせないよ?

 

このほかにも通過効果とのコンボが狙える移動強化や、レベルアップのコストダウン、レベルアップ時に2段階アップ、サイコロを振って効果が変わるギャンブル要素等、個性豊かな施設が20種類以上!

あなただけの遊園地づくりを楽しんで!

 

よくある質問(FAQ)

Q: ゲーム開始時、「Entrance」の効果は獲得できますか?
A: いいえ。スタート時の配置では効果は得られません。

Q: 通過効果は停止した時も発動しますか?
A: はい!停止したマスでも通過効果と停止効果の両方を獲得できます。

Q: 施設カードはどこに配置できますか?
A: 停止位置から後方2マスまでの範囲(計3マス)のどこか1つに配置できます。

Q: 購入したばかりの施設はすぐ使えますか?
A: いいえ。購入直後の施設は効果を発揮せず、レベルアップもできません。

Q: お金がマイナスになったらどうなりますか?
A: お金は0で止まります。借金にはなりません。

Q: 永続効果カードは重複しますか?
A: はい。複数の永続効果カードを持つことができ、それぞれの効果が重複して発動します。

Q: グッズはいつ売却できますか?
A: 購入後、次に売店に停止した時以降です。売店を複数持った場合、購入した売店である必要はありません。
購入と売却は停止した売店で1回ずつできます。

Q: ゲーム終了時、持っているぬいぐるみやお金は得点になりますか?
A: いいえ。ぬいぐるみは売店で売却した時のみ得点になります。お金は得点になりません。

その他、ルール不明時のお問合せ先

ルールの不明点はFAQなどでも補完していきたいと考えています。
XのDMにてお気軽にお問合せください。

 

Parkoon — Build, Roll, Profit!

English rules are available. All cards are bilingual (Japanese/English).

TottoTottino designs games that appeal to everyone from light-game families to mid-weight strategy fans. Personally, I love heavier titles—but let’s face it, most tables skew lighter. Parkoon aims squarely at that sweet spot: easy to learn for casuals, satisfying depth for hobbyists, and perfect when you want to onboard friends or family into something a bit meatier.

We’re bringing Parkoon—a theme-park management board game (Game system design: Yanagida / Graphic design: Kakuzato)—to Game Market Autumn 2025.

Thanks to your overwhelming support, we received many pre-orders and had closed advance reservations, but we’ve now secured materials and are reopening pre-orders.
We will be bringing a small quantity to Game Market 2025 Autumn. We're also proud of our previous titles, so please consider checking them out as well!
If this sounds like your jam, pre-order first, deliberate later.

Pre-order form (Game Market Autumn 2025)

Back-of-box design

What Kind of Game Is Parkoon?

You’re running your own theme park. There’s a dash of dice luck, but winning hinges on where you build and when you level up. The result is a clean, approachable ruleset with just enough planning and interaction to keep experienced gamers engaged.

The tagline says it all: “Roll, Build, Profit!”
Roll the dice, build attractions, and earn Coins and VP in a tight, fast-playing package that works with family or friends.

 

Why Parkoon Is Fun

1) Shared excitement, minimal downtime

  • Everyone moves off the active player’s dice result, so turns stay lively.
  • Expect table talk: “Nooo, not that space!” / “Yes! Landed exactly where I needed!”
  • Core loop is simple: roll → move → build/level up.
  • New players can just build what they like; veterans can dig into placement strategy.

2) Sweet spot of luck and strategy

  • Bad rolls? Smart placement lets you recover.
  • Light plan? Lucky spikes can flip the script.
  • The Market shows only 5 face-up cards at a time from a deck of 26, so timing matters.

3) Great match if you…

  • Want a lively table game for friends/family (ages 8+).
  • Need something you can finish in ~25 minutes.
  • Are beyond pure party games but not in the mood for a brain-burner.

 

At a Glance

  • Players: 2–4
  • Time: ~25 minutes
  • Age: 8+

 

Theme

Welcome to Parkoon!
You’re a rookie park manager turning a barebones lot into a must-visit theme park. Build classics—Ferris Wheel, Roller Coaster, Carousel—and delight your guests. Your rivals are doing the same.
First to 15 VP wins immediately. Who will become the top park operator?

Use a blend of dice tempo and clever tile placement to craft your park.

 

Objective

Circle your Park Boardbuy and place Facility cards to generate income, and convert momentum into VP.

  • Earn steady income when passing spaces.
  • Score bigger payouts when stopping on them.
  • First to reach 15 VP wins immediately.

Components

Photos are sample/prototype shots.

  • Park Boards: 4 (double-sided)
  • Facility Cards: 26
  • Player Pawns: 4
  • Coin Tokens: 1× (12), 3× (8), 5× (4)
  • Merch Tokens: Small Plush (2), Large Plush (2)
  • Score Board & Summary: 1
  • D6 Dice: 2
  • VP Markers: 4
  • Rulebook

 

Setup


Even with a card-first approach, it still ends up feeling like a board game.

  • Score Board
    • Place it at the center.
    • Put each VP marker on 0.
  • Starting Coins (later turn = more Coins)
    • 1st player: 4
    • 2nd: 5
    • 3rd: 6 (if applicable)
    • 4th: 7 (if applicable)
  • Park Boards
    • Each player chooses either side of their double-sided board.

Player boards(cards) are double-sided: one favors when-passing income (steady drip), the other favors when-stopping payouts (big hits).

  • Market
    • Shuffle all 26 Facility cards.
    • Reveal 5 face-up to form the Market.
  • Pawns
    • All pawns start on Entrance (lower-left of each Park Board).
  • First Player
    • The most recent theme-park visitor, or decide randomly.


 

 

 

Gameplay Flow

Repeat the following on each turn:

There’s a quick-reference summary at the bottom of the score sheet—nice and clear.

1) Roll

Active player rolls two D6.
Move distance is the lower die (doubles = that number).
Example: rolled 3 & 5 → move 3.

2) Everyone Moves

All players advance their pawn clockwise by that amount.
Each player gains:

  • When passing effects for spaces passed, and
  • The when stopping effect for the space landed on.
    Important: When passing also triggers when stopping spaces you land on.

Advance your pawn to earn Coins.

3) Build (active player only)

  • Buy 1 card from the Market and build it.
  • Place it on one of the 3 spaces: the space you stopped on, or up to 2 spaces behind it (must be empty).
  • Refill the Market to 5 after a purchase.
    Important: The newly built facility replaces the base space’s effect. Building on Entrance (when passing: +1 VP) is not recommended.
    New builds do NOT take effect yet (see below).

Up to 8 facilities. On your turn, you may build exactly one in the space you stopped on or up to two spaces behind it.

4) Level Up (active player only)

  • Pay 5 Coins to level up one facility in those same 3 spaces (stop / up to 2 behind).
  • Rotate the card to show the next level.
  • Max level is 3. Some cards cannot be leveled (they’ll say so).
    Important: You cannot level a facility the same turn you built it.


When leveling up, rotate the facility card to power up its effect!

5) Pass the Dice

  • Hand dice clockwise to the next player.

Newly built facilities remain inactive until the next time you pass or stop on that space.

 

Facility Types (Sampling)

  • Persistent Effects (no leveling)
    Always-on effects that last to game end; some grant extra bonuses. These stack if you have multiples.

Some “free-rider” facilities trigger off anyone’s dice…

  • Core Income/VP Facilities (levelable)
    Coins don’t win the game by themselves—you’ll need to convert tempo into VP via smart leveling and timing.
    Some spaces pay only when stopping (spiky), others pay when passing / when stopping (steady).

Landing-only effects are explosive; pass/stop effects pay out consistently.

  • Merch & Set-Collection Tweaks
    • Merch (Plush): Buy when you stop; score VP the next time you stop at any shop. Small vs Large Plush score different VP (as printed).


Merch comes in just four pieces (small/large)—so yes, it can sell out.

  • Cup Set (Tea Cup / Coffee Cup / Milk Cup): the more unique cups you collect, the more bonus you unlock. Don’t let someone monopolize the set!

I know what you want—that one. Which is exactly why I’m building it.

  • Tempo & Engine Mods
    Movement boosts for comboing with when-passing incomediscounts on leveling, double-level triggers, or gambling effects based on fresh dice.

There are 20+ distinct facility effects—plenty of replay value and build paths.

 

FAQs

Q: Do I get the Entrance effect at setup?
A: No. You don’t gain Entrance effects from starting placement.

Q: Do when-passing effects also trigger when I stop on that space?
A: Yes. On the space you land, resolve both: when passing and when stopping.

Q: Where can I place a newly purchased facility?
A: Exactly one of these three: the space you stopped on, or up to 2 spaces behind it (empty spaces only).

Q: Does a newly built facility work right away? Can I level it immediately?
A: No and no. New builds are inactive until the next time you pass or stop there, and they cannot be leveled the turn they were built.

Q: Can my Coins go negative?
A: No. You bottom out at 0—no debt.

Q: Do persistent effect cards stack?
A: Yes. Multiple copies apply cumulatively.

Q: When can I sell Merch (Plush)?
A: After buying, the next time you stop on any shop space, you may sell to score the printed VP. Buying and selling each occur once per shop stop.

Q: Do leftover Plush or Coins score at game end?
A: No. Plush only scores when sold. Coins never convert to VP.

Q: When someone reaches 15 VP, do we finish the round?
A: Immediate victory. The game ends as soon as a player hits 15 VP.

 

Contact

Questions about edge cases? I’ll keep expanding this FAQ.
DM me on X: @TottoTottino

 

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